دستگاه انکوباتور یک دستگاه عایق و محصور است که در آزمایشگاه های بیولوژیکی استفاده می شود. با فراهم کردن دمای بهینه، رطوبت و سایر شرایط محیطی مانند CO2 و محتوای اکسیژن در جو، محیطی بهینه برای رشد میکروارگانیسم ها ایجاد می کند.

در آزمایشگاه ها برای رشد و نگهداری کشت های میکروبیولوژیکی یا کشت سلولی استفاده می شود. هر دو موجودات سلولی باکتریایی و یوکاریوتی با استفاده از انکوباتور کشت می شوند.
همه انکوباتورها بر اساس یک اصل ساده کار می کنند که میکروارگانیسم ها به محیطی بهینه برای رشد و نمو خود نیاز دارند. یک دستگاه انکوباتور سطح بهینه دما، رطوبت، اکسیژن و دی اکسید کربن را فراهم می کند تا میکروارگانیسم بتواند تکثیر شده و تعداد آنها را افزایش دهد.
دستگاه انکوباتور دارای یک ترموستات است که دمای داخل فروش انکوباتور را حفظ می کند. ما می توانیم این دما را از بیرون از طریق دماسنج کنترل کنیم. با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش، دمای داخل انکوباتور را حفظ می کنیم.
در چرخه گرمایش، ترموستات دمای انکوباتور را افزایش می دهد در حالی که در چرخه غیر گرمایی، انکوباتور با تابش گرما به اطراف خنک می شود. این کابینت حاوی یک سیستم عایق است که آن را از بیرون جدا می کند و به میکروب ها اجازه می دهد تا به طور موثر رشد کنند.
به طور مشابه، انکوباتور پارامترهای دیگری مانند رطوبت، جریان هوا، غلظت CO2، pH را از طریق مکانیسم‌های مختلفی که برای رشد موجودات لازم است حفظ می‌کند.